Μολονότι μεγάλωσα στον Πειραιά,
δεν μπορούσα μικρός να φανταστώ ότι, στην Ακτή Μιαούλη, εκατοντάδες ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονταν μερικές
χιλιάδες εμπορικά, ποντοπόρα πλοία είχαν την έδρα τους στα κτίρια της περιοχής.
Το έμαθα κατά τύχη, όταν άρχισα να εργάζομαι στο ναυτιλιακό κατάστημα
αμερικάνικης τράπεζας. στην περιοχή αυτή. Τότε, ένας νέος κόσμος απλώθηκε μπροστά μου, ο κόσμος της ναυτιλίας. Μου άρεσε, έμεινα και τον υπηρέτησα για
τέσσερις δεκαετίες, ως διευθυντικό στέλεχος ναυτιλιακών τραπεζών και
επιχειρήσεων. Στην ναυτιλία κάνει καριέρα ο γιος και ο ανιψιός μου.
Για τον πολύ κόσμο, η ναυτιλία
παραμένει ένα χώρος κλειστός, απόμακρος και μυστηριώδης. Κι όμως, ένα ολόκληρο σύστημα
ζει και κινείται γύρω της, που δίνει εργασία σε εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες. Εδώ θα προσπαθήσω να τον
αποκαλύψω, αφού στην πραγματικότητα δεν
κρύβει κανένα μυστήριο.
Ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο πρώτος στον κόσμο και
αντιπροσωπεύει το 17% του παγκόσμιου από πλευράς χωρητικότητας, με πάνω από
τρεισήμισι χιλιάδες πλοία. Οι εκατοντάδες εταιρείες που τα διαχειρίζονται
βρίσκονται κυρίως στον Πειραιά και στα
βόρεια και νότια προάστια και απασχολούν, πέραν των πληρωμάτων, πολυάριθμο διοικητικό προσωπικό.
Γύρω από τις ναυτιλιακές εταιρίες
αναπτύσσονται πολλές παραναυτιλιακές δραστηριότητες:
μεσιτικά γραφεία ναυλώσεων και αγοραπωλησιών, νηογνώμονες, ναυπηγικές και
ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες, ναυτασφάλειες, ρυμουλκήσεις, ναυαγιαιρεσίες, πετρελεύσεις,
λιπαντικά, τροφοδοσίες, εφοδιασμοί, τράπεζες, νομικά γραφεία,
ελεγκτικολογιστικές εταιρείες εξειδικευμένες στη ναυτιλία, ναυτιλιακές πανεπιστημιακές σχολές και ιδιωτικά κολλέγια,
ταξιδιωτικά γραφεία, ναυτιλιακός τύπος, επικοινωνίες και πολλά άλλα.
Με όλο αυτό το πλέγμα των
δραστηριοτήτων που περιστρέφεται γύρω της, η ναυτιλία προσφέρει θέσεις εργασίας, εκτός των ναυτικών, σε
ένα ευρύ φάσμα επαγγελματιών και
επιστημόνων στην Ελλάδα και, για τους πιο φιλόδοξους, στο εξωτερικό, λόγω
της διεθνούς φύσης της. Λειτουργώντας σε καθεστώς ελεύθερου ανταγωνισμού, δίχως
επιδοτήσεις του δημοσίου, η ναυτιλία διατηρεί την ανεξαρτησία της από τις
γνωστές κρατικές ή πολιτικές παρεμβολές. Ο
εργασιακός χώρος είναι αξιοπρεπής, η αξιοκρατία πρυτανεύει και οι αμοιβές είναι
ικανοποιητικές.
Εξ αιτίας των δυνατοτήτων
απασχόλησης στην ναυτιλία, τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί ένας μεγάλος αριθμός
εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με αυτόν τον προσανατολισμό. Αναφέρω ενδεικτικά:
Νομικές σχολές με εξειδίκευση και μετεκπαίδευση στο Λονδίνο, στο
ναυτικό δίκαιο με δυνατότητα εργασίας σε ναυτιλιακά νομικά γραφεία, που
περιλαμβάνουν παραρτήματα διεθνών νομικών οίκων, σε ναυτιλιακές εταιρείες και
τράπεζες ως νομικός σύμβουλος, σε ναυτασφαλιστικές
εταιρίες κλπ.
Οικονομικές σχολές με ναυτιλιακή εξειδίκευση όπως το Πανεπιστήμιο
Πειραιώς και το μεταπτυχιακό The Costas Grammenos Centre for Shipping Trade and Finance, Citi University, στο Λονδίνο, το ACCA, για θέσεις σε ναυτιλιακές τράπεζες,
εταιρείες (CFO), ελεγκτικολογιστικές εταιρείες,
κλπ.
Τεχνικής
κατεύθυνσης,
όπως πολυτεχνικές σχολές ναυπηγών, μηχανολόγων, ηλεκτρολόγων στη Ελλάδα ή στο
εξωτερικό με στόχευση στο τεχνικό τμήμα των ναυτιλιακών εταιρειών
(Αρχιμηχανικός, Τεχνικός Διευθυντής), στους νηογνώμονες, στα ναυπηγεία κλπ.
Στην Ελλάδα λειτουργούν παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων και κολλεγίων με ναυτιλιακό
αντικείμενο ενώ διεθνείς ναυτιλιακοί οργανισμοί εδώ και στο εξωτερικό
προσφέρουν εξειδικευμένες γνώσεις.
Για νέους που τους αρέσουν τα ταξίδια και η περιπέτεια, το επάγγελμα του ναυτικού συνεχίζει να
προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα, όπως υψηλούς μισθούς (ακόμη και για πρωτόμπαρκους, ενώ ο μισθός του πλοιάρχου και του
αρχιμηχανικού ξεπερνά τις δέκα χιλιάδες ευρώ), άνετη διαμονή, αφού ο μέσος όρος
ηλικίας των πλοίων έχει κατέβη σημαντικά ενώ πολλά είναι νεότευκτα, η εξάμηνη
παραμονή στο πλοίο, η δυνατότητα μεταπήδησης στη στεριά ως αρχιπλοίαρχος ή αρχιμηχανικός
κλπ.
Σημειωτέον ότι μολονότι παραδοσιακά η ναυτιλία ήταν ένα
ανδροκρατούμενο επάγγελμα τα τελευταία αρκετά χρόνια έχει απορροφήσει πολλές γυναίκες που διαπρέπουν στον
τομέα τους. Εξ άλλου, μία από τις μεγαλύτερες και πιο επιτυχημένες ελληνικές
ναυτιλιακές εταιρείες διοικείται από γυναίκα.
Τα σχετικά με την ναυτιλία
επαγγέλματα είναι αποδοτικά, ενδιαφέροντα αλλά και απαιτητικά. Θέλουν ανθρώπους με όρεξη για σκληρή δουλειά,
δημιουργικότητα και προσήλωση. Βεβαίως, όπως συμβαίνει σε όλα τα επαγγέλματα, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί την άμεση
απασχόληση όλων των αποφοίτων των ναυτιλιακών σχολών. Εξ άλλου χαρακτηριστικό
της ναυτιλίας είναι η κυκλικότητα, οπότε σε περιόδους ευημερίας η ζήτηση
εργασίας αυξάνεται και στην ύφεση μειώνεται.
Σκοπός του άρθρου μου είναι να
επισημάνω στους νέους την προοπτική
σταδιοδρομίας σε αυτό τον χώρο. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να το ψάξουν περισσότερο. Σε όσους ή
όσες το τολμήσουν εύχομαι καλή επιτυχία.
(Από την στήλη μου "Εμπειρικές συμβουλές αυτοβελτίωσης" στο διαδικτυακό περιοδικό Flow Magazine)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου